NEWS    ARTISTS    RELEASES    CONTACT    ABOUT    LINKS    SHOP    


Runtime: 19'31''

«Símio Superior is André Abel, also a member of the noise-funk band Dance Damage and one half of electronic experimentalists Tropa Macaca. He is solo here, manipulating samples to extreme sounding conditions, achieving some interesting and repetitive percussion forms.
Travelling close to industrial territory, Símio Superior (roughly translated to 'Simian Sapiens' from portuguese) sounds like a noise-rock band, without the drums and guitars, pushing noise boundaries to the limit, but never getting too close to feel the pain.
Keeper is the drone shaped 'Carabina, latrina' with an oblique glitchy sounding circular movement, but that's not all. 'Tez morena' grabs some voices sampled from the Animal Collective's repertory, cuts them to pieces, drowns them into sulphuric acid and bangs them into a wall while listening to some weird sounding african drums. Terrifying shit, I tell'ya.
'Laranja papaia' is the cleanest track of the lot (by André Abel's terms, that is...) with a nice little background hiss and chiming little bells, while the artist gently whispers something unintelligible into our heads. Creepy and great uneasy listening.» - Pedro Leitão

Downloads:

01 • 2 ............................................................................................... pt us
[3'06'' • 5,03Mb • VBR]
02 • Carabina, latrina ................................................................... pt us
[7'25'' • 12,3Mb • VBR]
03 • Tez morena ............................................................................. pt us
[4'59'' • 7,59Mb • VBR]
04 • Laranja papaia ....................................................................... pt us
[4'01'' • 5,53Mb • 192Kbps]
  • artwork ................................................................................... pt us
  [PDF-Zip • 1,51Mb]
  • all tracks + artwork ................................................................ pt us
  [Zip • 31,0Mb]

Reviews:

«Símio Superior é André Abel, metade da Tropa Macaca e 33,333% dos Dance Damage. Como na Rádio, o seu primeiro álbum fora da lógica colectiva, é a mais recente edição da Test Tube. A referência mais ou menos explícita a Comme à la Radio, de Brigitte Fontaine (com os Art Ensemble of Chicago como banda suporte – não é para todos) é curiosa. Como na Rádio está longe da pop vanguardista de Fontaine, mas partilha com ela um certo encanto idiossincrático, uma individualidade libertina orgulhosamente diletante. No entanto, o álbum de Símio Superior cansa por uma obsessão repetitiva que até faria sentido no contexto da sua abordagem, mas que raramente é mais do que a reprodução monótona de momentos. (...)»
- A Puta da Subjectividade / January 26, 2006

«SOLO TEST TUBE MP3 SET: The opening cut on Símio Superior's Como na Rádio (from the Portuguese netlabel test tube), simply titled "2", is the sound of one pachinko machine rocking. Well, it's the sound of one musician, André Abel (the label's website translates his pseudonym roughly as "Simian Sapiens"), moving beats around in a hall of aural mirrors, as little blurps set off minor whirlpools of noise, banging against each other in freespace. It's one of four cuts on the EP, which ranges from churning, percussive static ("Carabina, latrina"), to heavily processed vocals ("Tez morena"), to a mix of field recordings and expressly understated mumbling ("Laranja papaia"). Throughout Superior/Abel concentrates on small sounds that have heavy impacts, less focused on microsonic details than on the impression that individual elements can have over an extended play.»
- Marc Weidenbaum [Disquiet] / January 20, 2006

«"Como na rádio", irónico...quando tanto se diz e se ouve e no fim, é apenas ruído e frases às vezes sem sentido - esta é outra rádio!
O homem por dentro da máquina é André Abel (Dance Damage e Tropa Macaca) e este, é um novo exercício de manipulação da maquinaria disponível - programação, samples e vozes...a interessante incursão das vozes.
O ruído, como na rádio; de um universo industrial e algo claustrofóbico, às vezes incapacitante - física e mentalmente - o início de "Como na Rádio" vive desse aperto...da manipulação sonora pura e simples, da criação à ascensão pelo lançamento de samples densa e circularmente transformados. Assim criados. Tudo parece acabar numa forte explosão e num fogo lento, no fim..."Carabina, Latrina" - o início.
Sempre - e sempre - numa posição diferente, a seguinte, superior, este parece querer começar a esboçar os primeiros passos, a esboçar as primeiras palavras. Confusas, cortadas, coladas, quase sempre sem sentido - este é o símio que se nos afigura; perdido num futuro qualquer...porque daqui, apenas a estranheza de uma nova e agradável experiência sonora - diferente, sempre.
No fim, a paz, adormece-se após o reboliço, de mais um dia na rádio!!!!
Uma nova aventura...»
- A Trompa / January 16, 2006

« back to releases page

Player:

Get the Flash Player to see this player.


Copyleft:

cover:
©2005 RIITH
©2006 aeriola::behaviour
music:
©2005 André Abel
©2006 test tube


This work is licensed under a
Creative Commons License.

How to download music tracks:

• right click the individual links to the files;
• choose 'save as' and point it to the place of your preference (eg: your 'desktop');
• single click usually works, too.
How to play music tracks:

• choose an appropriate mp3/ogg player (we recommend Winamp) and install it on your system;
• usually, you double click the music files to play them, but you might want to follow the program's specific instructions.

(cc) 2004-2017 '| test tube [m¨c] • code and design aeriola::behaviour • this website prefers Firefox